Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Staletá sochařská kolonie spěje k zániku?

Staletá sochařská kolonie na Letné u sparty (Mařatka, Štursa, Gutfreund, Žalud, Frýdecký, Klimeš a další) spěje k zániku?
 

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 8.2.2018 21:30  •  Přečteno: 395x

Uzávěrka soutěže na pomník básníku Skácelovi v Brně

Uzávěrka soutěže na pomník básníku Skácelovi v Brně se blíží.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 4.2.2015 11:08  •  Přečteno: 1747x

Redakce sochařského zpravodaje navštívila domovskou bázi redakce Nájezdu

Udivilo nás, kolik má tak útlá tiskovina zástupců šéfredaktora.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 16.2.2015 9:19  •  Přečteno: 1354x

socha × objekt

Zásadní sochařské texty 20. století Zdeněk Palcr: Giacomettiho postřeh 1, Giacomettiho postřeh 2

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 8.3.2016 20:46  •  Přečteno: 957x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: Léto s Palcrem, 2016

Paradox výtvarého kritika

Paradox výtvarého kritikaEsej Zdenka Palcra „Giacomettiho postřeh“ (zde v katalogu výstižně charakterizuje rozdíl mezi sochou a objektem, mimo jiné, jako rozdíl ve schopnosti zobrazovat a tedy i v představivosti (uvědomme si pro srovnání zanedbatelný význam a hodnotu objektových děl v jiných uměleckých oborech např. literatuře, divadle*, atd).

Imaginativní neschopnost tvůrce objektového umění spoléhá na lenost či absenci představivosti konsumenta: může-li objekt představovat cokoli, nepředstavuje-li nic mimo sama sebe, nemusí se divák nijak namáhat.

Objektové umění vytváří tedy symboly, není příznačné, nelze je přímo „čísti“, nejsou znaky toho, co symbolizují. 

Mají-li nabýt významu jest třeba dodat ideologii. Tyto objekty se tím stávají ostatky náboženství, kterému je možno uvěřit či neuvěřit. Často pouze neřízená touha otevírat ústa či chápat se pera, být sám sobě prorokem, prozradí na co tvůrce myslel (nebo nemyslel) během tvorby a ukáže vratkost základů víry. Na víře samé to však nic nezmění. 

 

Antonín Kosík, úryvek, k eseji Zdeňka Palcra „Giacomettiho postřeh“, pracovní verze, 1982

 

O Palcrovi v číslech SZ 8, 9, 11, 12, 13.

print Formát pro tisk