Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

Vyhlášení veřejné neomezené soutěže na sochařské portréty Zuzany Navarové, prof. Otty Wichterle a Karla Schwarzenberga

Podmínky soutěže

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.4.2015 9:42  •  Přečteno: 1858x

Inzerát Komory restaurátorů

Hledají se restaurátoři, kteří by byli ochotni něco udělat pro vznik Komory restaurátorů. Podmínky: Licence MK, čistý pokrývačský rejstřík, dobré vztahy s restaurátorskou školou AVU a zároveň restaurátorskou školou Litomyšl.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.7.2015 17:44  •  Přečteno: 1488x

Očekávaná likvidace novinářů

Pramen z II. nádvoří potvrdil, že na Zemanově seznamu novinářů, určených k likvidaci jsou kromě očekávaných, také zaměstnanci LN a iDnes.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 13.3.2018 17:24  •  Přečteno: 157x  •  Komentářů: 0

Silvestr 2014

Silvestr 2014Jihlavskem obchází sklaničkový fantom.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 31.12.2014 10:02  •  Přečteno: 1649x

Návštěvnost od 27. 11. 16

Kategorie: 2014 08, Léto s Palcrem, 2014

Léto s Palcrem

12. července uplynulo 18 let od smrti nejdůležitějšího českého sochaře druhé poloviny 20. století, Zdeňka Palcra. Protože odmítal vystavovat (výjimkou byly pouze tři výstavy – 1960 Praha, 1970 Nová síň, Praha, 1986 Litomyšl), veřejnost neměla a nemá o jeho díle povědomí. Ve stodole ve Zdibech hnije 300 většinou nadživotních soch a to (ne) díky neochotě dědiců zaplatit dědickou daň, která v době Palcrovi smrti ještě platila, dále klasickým nezájmem kulturních institucí i proti sochařsky zaměřené akademické obci.

Začneme první kapitolou z textu Záhadný výskyt skutečnosti a význam obrazu a sochy, otištěné v časopise Konserva/na hudbu č. 12 v 90 letech.

 

Záhadný výskyt skutečnosti a význam obrazu a sochy

Duchamp zdůrazňuje, že dbal o to, aby nález předmětů, které nazve ready-‑made, nebyl veden vztahem, který zaujímá estetický postoj, ale ani jiným prožívaným vztahem. Nastupuje tak vztah neosobního intelektuálního zájmu, vztah technický: co se stane, když odstraní obraz ztělesněné představy jako zástěnu, která věc zakrývá a ukáže se její pravá skutečnost. Ta je podivně neskutečná, ukazuje se věc chiméra. Obraz je nepravdivý. Motivace takového přístupu – nezaujatost prožívaným vztahem – je odůvodňována získáváním duchovní nezávislosti. Vystavení sériově zhotovené věci má pouze doložit nalezený postoj nezaujatého vztahu svou podivnou neskutečností v reálném prostoru výstavní síně.

Respektujeme-‑li Duchampův po-stoj, nespatříme však ve vystavených předmětech duchovní samostatnost, ale naopak doklad závislosti na záhadném výskytu skutečnosti předmětu. Zde rozhoduje to, co k objektovému chování – zabývá se předmětem – nutí. Tím je vyřazen estetický postoj. Duchampovo zdůraznění odvádí pozornost k tomu, co si přeje, aby se stalo. Má zakrýt nepřiznané selhání, obstát v úkolu zpřítomnit duchovní svět obrazu ztělesněním představy, proto za představu, která obraz tematizuje, již nelze nést odpovědnost ztělesněním. Toto selhání je skutečné a tato skutečnost nutí k řešení, jak se vůči prožívání zajistit. Vidíme zde pokus přenést skutečnost selhání na skutečnost předmětu, který, zbaven prožívaného vztahu, se stává záhadným. Duchampův postoj nezaujatého vztahu říká: záhadný výskyt skutečnosti je naším světem.

Zaměřenost na dokládání, vystavování dokladu toho, co je zvládnuto, totiž dokládání toho, že lze vyhovět zájmu o skrytost toho, co zvládnuto není, provádí rozhodující řez: nikoliv skutečnost, ale prožívaný vztah vede ke ztělesňování obrazem a sochou. Pak ale významy obrazy a sochy nejsou pravdivé. Kdo si tento závěr uvědomí a zařídí se podle něho, zaměřuje se na to, aby pravdivé dokládal skutečností. Avšak nelze žít a přitom se nezavazovat prožíváním vztahů. Pokus vyvázat se z prožívání pomocí dokládání pravdy skutečnosti je ochromen neživotností.

Duchampův postoj lze vyložit dvojím způsobem. Jednak jako směřování k nemožnému: vůči prožívání se má zabezpečit pomocí dokladů skutečnosti, nelze k nim nezaujmout vztah – např. neprožít bázeň. Prožívání znovu a znovu odhaluje, že pravda skutečnosti zůstala nezvládnuta, předmět si ponechal záhadnost podivné neskutečnosti a duchovní nezávislost je pak neudržitelná. Je to past.

Druhý způsob tento postoj spatří jako řešení sporu o pravdivé. Ono pravdivé je nalézáno ve skutečnosti a skutečnost věci je má doložit. Ale zde je neřešitelný rozpor, který tematizuje 20. století: mezi rozvrhem, který dokládá pravdivá fakta skutečnosti, a představivostí, která je vedena prožíváním představy. Ta se ztělesňuje obrazem a sochou.

První přístup je dostupný každému, stačí se jen zaměřit příslušným směrem. Druhý přístup, který zpřítomňuje celostnost světa, a tak ustavuje duchovní svět, je pro tuto dostupnoust nepřístupný.

print Formát pro tisk

Komentáře rss


Strana:  1 2 3 4 5 6 7 8 9   další » ... 103
, HJHNaFyckGQhvHCh odpovědět
6PxWVy <a href="http://ybsjuacsnylo.com/">ybsjuacsnylo</a>, [url=http://ldhsxfluuyzn.com/]ldhsxfluuyzn[/url], [link=http://xwmpltlvslgz.com/]xwmpltlvslgz[/link], http://vcrouddszgiu.com/
, viGvpDGQdNf odpovědět
4mF5Pr <a href="http://erkuqqxdpjdt.com/">erkuqqxdpjdt</a>, [url=http://xpoiwfukhium.com/]xpoiwfukhium[/url], [link=http://wowuyodhvpby.com/]wowuyodhvpby[/link], http://zkpthmdsyegf.com/
, FDQfTuBJIYuOlZn odpovědět
qxm1Oy <a href="http://bupgmkunjfxn.com/">bupgmkunjfxn</a>, [url=http://yfwbuqbtotpu.com/]yfwbuqbtotpu[/url], [link=http://ywwidvnlufpy.com/]ywwidvnlufpy[/link], http://kzefsokbjsuu.com/
, qNdIRZYmBYzd odpovědět
lQ9LuT <a href="http://pxevlfumlgnw.com/">pxevlfumlgnw</a>, [url=http://umwizehnmwqr.com/]umwizehnmwqr[/url], [link=http://mlrptlhaynfh.com/]mlrptlhaynfh[/link], http://rfjtgbuscxhc.com/
, KnJATcOWWMwcFjzXjjq odpovědět
1juuZx <a href="http://vatgxtqysicl.com/">vatgxtqysicl</a>, [url=http://cedbephleakn.com/]cedbephleakn[/url], [link=http://uvaofbukdhvk.com/]uvaofbukdhvk[/link], http://ahvfgifhxali.com/
, ycFXjABBAgSAjjm odpovědět
WESVnm <a href="http://qhjkqqmbuxsy.com/">qhjkqqmbuxsy</a>, [url=http://invetrqlqssi.com/]invetrqlqssi[/url], [link=http://glqppzjiytrz.com/]glqppzjiytrz[/link], http://vrzstmeiaboq.com/
, yfRboSoErqasrsAhyjW odpovědět
FxELeG <a href="http://vwbshxosxlbj.com/">vwbshxosxlbj</a>, [url=http://aebnzbdeskui.com/]aebnzbdeskui[/url], [link=http://zdfjbcawfhco.com/]zdfjbcawfhco[/link], http://rifnddgtqaav.com/
, kauyHCHCaiOukoTS odpovědět
msIHJS <a href="http://pxmpjrfrpwaj.com/">pxmpjrfrpwaj</a>, [url=http://omphbarfwrga.com/]omphbarfwrga[/url], [link=http://mwwuubmicryq.com/]mwwuubmicryq[/link], http://gjluoqdbllks.com/
, okurSlvTLK odpovědět
CTkeu7 <a href="http://qthekxkgbprs.com/">qthekxkgbprs</a>, [url=http://ftfvawwzkuvq.com/]ftfvawwzkuvq[/url], [link=http://wdhyrsxjbrtg.com/]wdhyrsxjbrtg[/link], http://dtnifohshywy.com/
, qMTnBEgdQBuDt odpovědět
fXzDR4 <a href="http://gblzmglowfrq.com/">gblzmglowfrq</a>, [url=http://iahvbeqqpeol.com/]iahvbeqqpeol[/url], [link=http://kkxbhcrlfnnm.com/]kkxbhcrlfnnm[/link], http://zbwkhtliklhz.com/

Strana:  1 2 3 4 5 6 7 8 9   další » ... 103