Žádáme fotografy, kteří dne 17. 11. mezi 13. a 14. hodinou v Praze na Můstku fotili kolportéra časopisu Babylon, který nesouhlasně hlasitě komentoval vystoupení starosty Prahy 1 Lomeckého, poté byv obstoupen policií, jménem zákona vyzván, lehnuv si na zem a byl asi pěti policisty odtransportován mimo shromážděné lidi, kterým ještě stačil rozdat několik Babylonů, aby se přihlásili! Máme zájem o placené publikování fotografií.

MARIUS KOTRBA

MARIUS KOTRBABroumov – vernisáž výstavy

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 19.6.2018 19:56  •  Přečteno: 437x  •  Komentářů: 0

Odborová organizace restaurátorů (OOR) vydává stanovisko k návrhu zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu).

Obecná charakteristika Působnost OOR je vymezena stanovami a týká se tedy pouze otázky zaměstnanosti kvalifikovaných restaurátorů a praktik při získávání zakázek, a proto musíme konstatovat, že zákon o ochraně památkového fondu je paskvil ve svém důsledku umožňující ničení památek a zlegalizování dosavadních podvodných „pokrejvačských“ praktik kolchozních restaurátorských firem.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 30.5.2015 18:40  •  Přečteno: 1488x

Polpot zachránce kultury

V Kambodži byla běženecká vlna řešena na rozdíl od nás nikoli pouze elektricky nabitým ostnatým drátem, ale souvislým pásem minových polí.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 13.3.2016 16:21  •  Přečteno: 915x

Zpátečnický Sochařský Zpravodaj

Byl jsem mladým technologickým novátorem celkem oprávněně označen za zpátečníka.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.1.2015 17:55  •  Přečteno: 1664x

Návštěvnost od 27. 11. 16

< návrat zpět

Sochaři – portrétisté rss

Cyklus portrétistů pro potřeby účastníků soutěží Sdružení sochařů: č. 20 – Chona Orloff, č. 22 – Ch. Despiau, č. 23 – F. Messina, č. 25 – E. A. Bourdelle. Cyklus pokračuje až do uzávěrky dne 5. ledna.


Hana Wichterlová

Hana WichterlováTato sochařka je v dnešní době právem opomenuta, zavinila si to sama svou výjmečně kvalitní sochařskou prací pro současný dženderismus nevyužitelnou a pro historii umění také ne.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 13.3.2016 16:10  •  Přečteno: 1714x

Oscar Jespers (1887–1970)

Oscar Jespers (1887–1970)Oscar Jespers (1887–1970)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:51  •  Přečteno: 1804x

Henri Gaudier-Brzeska (1890–1915)

Henri  Gaudier-Brzeska (1890–1915)Henri Gaudier-Brzeska (1890–1915)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:50  •  Přečteno: 2018x

Zdeněk Palcr (1927–1996)

Zdeněk Palcr (1927–1996)Zdeněk Palcr (1927–1996)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:48  •  Přečteno: 2093x

Alfred Hrdlicka (1928–2009)

Alfred Hrdlicka (1928–2009)Alfred Hrdlicka (1928–2009)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:47  •  Přečteno: 2209x

Emilio Greco (1913–1995)

Emilio Greco (1913–1995)Emilio Greco (1913–1995) má řadu velmi současných krásně stylizovaných hlav.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:20  •  Přečteno: 2080x

Giacomo Manzú (1908–1991)

Giacomo Manzú (1908–1991)Giacomo Manzú (1908–1991) vytvořil bronzová vrata na bazilice sv. Petra v Římě.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 22.12.2014 9:15  •  Přečteno: 2803x

Jacob Epstein (1880–1959)

Jacob Epstein (1880–1959)V roce 1912 vypukl ve Francii sochařský skandál s náhrobkem Oscara Wildea. Autor, anglický sochař, Jacob Epstein, udělal letícího anděla s mužským lingamem. Později vytvořil řadu realistických portrétů osobností a anglické honorace. Tyto hlavy jsou založeny na tvarové stylizaci a jejich povrchy jsou až graficky pojednány ve snaze vytvořit iluzi lidské kůže a lesku vlasů. Nikdy však díky své tvarové nadsázce neztrácejí sošný plastický charakter. U některých je cítit ovlivnění indickou plastikou a na rozdíl od minulých portrétistů Epstein dosahuje přímého pohledu očí zatmavenými zornicemi vhloubením hmoty. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.12.2014 16:53  •  Přečteno: 2161x

Adolf Vildt (1868–1931)

Adolf Vildt (1868–1931)Nejvlivnějším italským sochařem první třetiny 20. století byl Adolf Vildt. Virtuozní kameník s citem pro dokonalé mramorářské dokončení povrchu, jehož stylizace nikdy nepřehlušuje živost portrétu. Charakter často vyjadřuje až bizarní grimasou. Vždy mu ale jde o vyjádření vlastního, jasně čitelného názoru na portrétovaného. Z hlediska zpodobnění v mramoru je jeho dílo vyjímečné a ve dvacátém století ojedinělé. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 15.12.2014 16:46  •  Přečteno: 2055x

Honoré Daumier (1808–1879)

Honoré Daumier (1808–1879)Tentokrát sáhnu do 19. století pro povzbuzení odvahy v přístupu k potrétu. Jde o sérii 36 podživotních hlav od malíře Honoré Daumiera zvaných „La Monarchie de Juilliet“. Ačkoliv jsou podživotní, působí monumentálně. Mají ohromnou odvahu k plastické nadsázce. Výraz je karikaturně přehnán, ale přesto některé působí jako dokonalý portrét. Skvěle karikují vesměs negativní rysy zobrazovaných, přitom však obecnými hodnotami přesahují prosté zesměšnění. Je nutné zmínit, že jde o malíře, neškoleného modeléra, a tudíž o přirozený geniální talent pro cítění plastické řeči. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 9.12.2014 13:44  •  Přečteno: 2792x

E. A. Bourdelle

E. A. BourdelleE. A. Bourdelle (1861–1929) – jeho první zahraniční výstava byla v Praze roku 1910. Každý detail tváře i vlasů je sochařsky pojednaný tak, aby co nejlépe vystihl portrétovaného a to výhradně plasticky, nikdy graficky. Ukázkou vrcholného přístupu k portrétu je hlava D. Ingrese. Vše je na ní plasticky nadsazeno tak, aby vyjádřila individualitu tváře v době, kdy to na tvářích bylo ještě vidět. Bourdelle měl na naše sochařství vliv i jako pedagog, jeho ateliérem prošli O. Gutfreund, J. V. Dušek, O. Švec, V. Makovský, sochař Táborský a další. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 3.12.2014 11:03  •  Přečteno: 2872x

Francesco Messina

Francesco MessinaFrancesco Messina (1990–1995) Vystavovat začal kolem roku 1930. Nejméně polovina jeho díla jsou portréty. Navazuje na italskou rene­sanci. Jeho hlavy jsou anatomicky vystavěné, kombinují plně plastické a grafické prvky. U některých hlav podtrhuje výraz ještě polychromií. U bronzů si doslova hraje s patinou. Byl posedlý splétáním pramínků vlasů. U mužských portrétů je zdůrazněna individualita a síla, a to bez použití deformací, někdy tvary zjednodušuje v duchu neorealismu G. Manzua. Ve srovnání s E. Grecem je realističtější a zdaleka mu nejde o stylizaci formy. Na rozdíl od M. Mariniho nehraje žádné expresivní noty. Zdeněk J. P.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 3.12.2014 9:21  •  Přečteno: 3392x

Charles Despiau

Charles Despiau Charles Despiau (1874–1946)

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 29.11.2014 16:34  •  Přečteno: 3056x

Chona Orloff

Chona OrloffU nás velmi málo známá rusko-židovská sochařka Chona Orloff, která žila od počátku 20. stol. v Paříži.

Autor: Michal Blažek  •  Vydáno: 19.11.2014 19:17  •  Přečteno: 1951x